Aquest espai està adreçat als meus alumnes d'enguany, curso 2010-2011. Aquí es podran consultar els continguts treballats a l'aula per a les tres matèries de l'àrea de ciències que jo mateixa imparteixo, MATEMÀTIQUES, BIOLOGIA I QUÍMICA, en el curs de preparació de les proves d'accés als cicles formatius de grau superior.







martes, 18 de enero de 2011

MAT: Successions. 18/1/11

  • Repàs dels conceptes i procediments que vam fer el dia anterior sobre Successions
  • Exercicis d'aplicació. 
  • (Repàs de càlcul de les àrees de les figures planes més habituals, pàgina 145 del llibre, per poder aplicar en la resolució de problemes: quadrat, rectangle, triangle, cercle...)
DEURES
  • Els quatre exercicis de "examen de la unitat" de la pàgina 21 de les fotocòpies.

lunes, 17 de enero de 2011

QUI: Lleis dels gasos. 17/1/11

  • Correcció dels exercicis de las fotocòpies sobre substàncies pures i mescles. 
  • Correcció dels exercicis del final del tema 5: massa molar, número de mols, número d'àtoms, composició centesimal...
  • Repàs de teoria cineticomolecular i canvis d'estat (inici del tema 6)
  • Lleis del Gasos
    • Llei de Boyle i Mariotte: a temperatura constant, la pressió i el volum són inversament proporcionals.
    • Llei de Charles i Gay-Lussac: a pressió constant, el volum i la temperatura són directament proporcionals.
    • Llei de Gay-Lussac: a volum constant, la pressió y la temperatura són directament proporcionals
    • Llei d'Avogadro: a pressió i temperatura costant, el volum depen del número de partícules (n, número de mols), és a dir el volumi el número de mols són directament proporcionals. Cal recordar que en condicions normals 1 mol = 22,4 litres
          A partir d'aquestes tres  lleis es pot deduir la Llei dels gasos ideals:

Ley de los gases

                         
                                      p V = n R T  , on  p = pressió en atmosferes (1 atm=760mmHg    1atm= 101325Pascales)

                                                                       V = volum en litres
                                                                       n = el número de mols
                                                                       T = temperatura en graus Kelvins
                                                                       R= constant         R = 8,314 472 (15) J·K-1·mol-
                                                                                         en unes altres unitats: R = 0,082 057 46 (14) atm·L·K-1·mol-1.
    • Hi ha diverses escales de T, en el cas dels gasos són:
      • Escala centígrada, Celsius, que utilitza dos punts de referència:
        • ØEl punt O, coexisteixen aigua i gel
        • ØEl punt 100, punt d’ebullició de l’aigua a P=1atm
      • Escala absoluta, Kelvin, no existeixen T negatives.
              Les dues escales es poden interconvertir fàcilment: K= ºC+273 
    DEURES:
    • Mireu què és l'airbag
    • Exercicis d'examen de la pàgina 95
    • Llegir des de la pàgina 100 fins la pàgina104, posant atenció en els exercicis que hi ha com a exemples
                               



    viernes, 14 de enero de 2011

    QUI: La matèria. 14/1/11

    • Correcció dels exercicis. Factors de conversió, número d'Avogadro, concepte de mol. 
    DEURES:
    • Questions de fotocòpia sobre la composició de la matèria: substàncies pures i mescles.
    • Exercicis 24, 25 i 26 de la pàgina 95.

    BIO: Pràctica de detecció d'aliments per colorimetría. 14/1/11

    • Tècniques de detecció de Glúcids: ús del reactius Fehling i Lugol.
      • Apartats d'una pràctica: títol, objectiu, procediments, observació i conclusió.
      • Procediment amb el lugol i amb el  Fehling (cal escalfar).
      • Resultat positiu per Fehling amb sucres reductors: color teula (el color inicial és blau)
      • Resultat positiu per Lugol: lila-negra (el color inicial és marró)
      • Detecció de Glúcids en aliments: llet, patata i farina de blat. 
      • Conclusions: 
        • El reactiu Fehling dóna positiu amb la glucosa
        • El lugol dóna positiu amb el midó.
        • La llet conté un sucre reductor (la lactosa) però no conté midó.
        • La patata conté midó però conté glúcids reductors (monosacàrids).
        • La farina de blat conté midó però no conté glúcids reductors.

    jueves, 13 de enero de 2011

    MAT: Successions. 13/1/11

    (Successions: NOU TEMA, INCLÓS EN EL PROGRAMA DEL CURS AL DECEMBRE!  :p)

    • Correcció d'equacions logarítmiques i de problemes sobre interés simple i compost.
    SUCCESSIONS:

    • Definició:  f : N* --------->  R         
    • Termes ordenats:  a1,  a2 , a3,....an
    • Progressiones: 
      • Aritmètiques, entre els termes consecutius sempre hi ha la mateixa diferencia, d. 
                         Terme general  an = a1 + (n -1) d 
      • Geomètriques, el terme següents es calcula multiplicant sempre per la mateixa raó, r. 
                        Terme general  an = a1 rn-1 
    • Suma de n termes d'una progressió
    • Successions monòtones creixents, monòtones decreixents i oscil·lants
    • Concepte de límit de una successió, L
    NO HI HA DEURES ;)

    miércoles, 12 de enero de 2011

    QUI: Matèria i la seva composició. 12/1/11

    • Repàs: massa, densitat, unitats. Massa atòmica, massa molecular, massa molar, número de Avogadro. Substàncies pures (element i compost) i mescles homogènies i heterogènies, dispersions col·loidals. Exemples
    • Tècniques de separació de les substàncies pures d'una mescla. 
    • Correcció dels exercicis que hi havia per deures.
    DEURES:
    • Exercicis 8 i 9 de la pàgina 94
    • Quadre de síntesi: 
           TÈCNIQUES DE SEPARACIÓ DE SUBSTÀNCIES PURES D'UNA MESCLA.
    Mètode
    Procés i tipus de mescla on s’utilitza
    Decantació

    ...




    martes, 11 de enero de 2011

    MAT: Equacions. 11/1/11

    • Correcció dels exercicis que havia de deures durant les vacances de Nadal.
      • Equacions de segon grau
      • Resolució de problemes amb equacions de segon grau
      • Equacions exponencials i polinòmiques