Aquest espai està adreçat als meus alumnes d'enguany, curso 2010-2011. Aquí es podran consultar els continguts treballats a l'aula per a les tres matèries de l'àrea de ciències que jo mateixa imparteixo, MATEMÀTIQUES, BIOLOGIA I QUÍMICA, en el curs de preparació de les proves d'accés als cicles formatius de grau superior.







miércoles, 6 de octubre de 2010

BIO: Regne Animal: Mamífers. Regne Fongs. 6/10/10.

  • Classe Mamífers
    • Tots el mamífers s'alimenten de llet materna en néixer ( a la natura, es clar!). Per això tenim boca envoltada de llavis, per poder succionar el mugró, excepte els monotremes que tenen bec i no succionen sinó que llepen la llet que surt en forma de gotetes a través d'una determinada zona de la pell de la femella.
    • Tenen la pell recoberta de pèl.
    • Homeoterms, mantenen la temperatura a uns 38ºC. 
    • Fecundació interna
    • Classificació segons el seu desenvolupament embrionari:
      • Monotremes, són ovípars. Ex: Ornitorinc i Equidna (autòctons d'Austràlia, prova evolutiva)
      • Marsupials, no tenen placenta. Així l'embrió surt de l'interior de la mare i "escala" fins la bossa marsupial, dins de la qual hi poden xuclar del mugrons fins que estiguin totalment desenvolupats. Ex: Cangur, Coala, Wallaby...
      • Placentaris: Amb la placenta que és una mena de xarxa de vasos sanguinis de la mare i del fill que s'està gestant i que permet l'intercanvi de  nutrients (des de la mare cap al fill) i de substàncies de rebuig (des del fill cap a la mare). Ex: Humà,gos Rat-penats, Dofins...
    • Conceptes treballats: 
      • Ovípar, vivípars, ovovivípar
      • Òrgan anàleg i homòleg
      • Homeostasi

REGNE FONGS
  • Heteròtrofs. Per aixó poden ser descomponedors a la xarxa tròfica d'un ecosistema.
  • Paret cel·lular de quitina (diferent de la cèl·lula vegetal que és de cel·lulosa)
  • Són organismes unicel·lulars o pluricel·lulars tal·lòfits.
  • Reproducció asexual (gemmació) o sexual (espores).
  • Exemples: Llevats, bolets (cos fructífer,  però les hifes sotaterrades) , peu d'atleta, o fongs a les ungles...
  • Liquens: associació simbiòntica entre liquen i fong.
  • Conceptes treballats:
    • Paràsit
    • Sapròfits
    • Simbiont
    • Hoste
    • Vector de transmissió 
    • Biotecnologia. Exemples a la indústria alimentària, utilitzant bacteris o fongs.
    • Cilis i flagels (fent repàs de Regne Protoctistes, els protozous.
CONTROL DEL TEMA D'ÈSSERS VIUS: DIVENDRES, 15 d'OCTUBRE

QUI: Propietats de la taula periòdica. 6/10/10

  • Tabla periòdica actual: els elements ordenats segons Z, nombre atòmic (nombre de protons). Elements en estat gasos, líquid o sòlid a temperatura ambient. Elements sintètics (no a la natura).
  • Files: "Periodes". Hi ha 7. Anàlisi de tots els períodes inclosos els "lantànids" i als "actinids". L'Hidrogen un cas especial.
  • Columnes: "Grups" o "Famílies". 
  • Les propietats químiques depenen de la configuració electrònica dels electrons de valència. Les capes més internes tindran la configuració electrònica del gas noble del període inmediatament anterior.
  • Propietats que varien gradualment a la taula periòdica, segons la posició dels element: què significa i com varien gradualment a la taula, raonant el perquè. Aquestes propietats "periòdiques" són:
    • Radi atòmic
    • Afinitat electrònica
    • Electronegativitat
    • Energia d'ionització

  • Deures:
    • pàg. 26, exercicis nº 10, 11, 14 i 15
    • pàg. 27, exercici nº 5

MAT: Potències i Radicals.5/10/10

  • Corregim  exercicis i fem de nous, assenyalant que:
Potències
    • les potències amb exponent negatiu significa que hem de traduir a l'invers (no confondre amb l'oposat).
    • Una potència amb la base positiva MAI pot donar un número negatiu.
    • Si la base és negativa, el signe final dependrà si l'exponent és par (resultat positiu) o impar (resultat negatiu).
    • En el cas de que hi hagi un signe negatiu davant d'una potència, fixar-se si l'exponent afecta al signe negatiu que hi ha davant de la base, es a dir, si el signe està dins del parèntesi amb la base o bé està fora. (Si les operacions que es fan són  només de multiplicación i/o divisions,  va millor per a no embolicar-se si es  determina en primer lloc el signe resultant i després només queda calcular el valor).
    • Una potència de qualsevol nombre real amb un exponent igual a 0, el resultat és l'unitat.
    • Exercici 2 de la pàgina 45.
Radicals
    • L'índex de la arrel és pot expressar com un exponent fraccionari d'una potència (pàg.39).
    • Quadre de propietats dels radicals de la pàg. 40. Aplicat en els exercicis 1 i 2 de la mateixa pàgina.
    • Extraccio de factors d'un radical. Simplificació de radicals.
    • Racionalització de fraccions: significa treure les expressions amb arrels del denominador de la fracció.  Hi ha tres casos possibles, veiem els dos primers casos indicats a la pàgina 44 del llibre

  • Deures: Exercicis 3 i 4 de la pàgina 45.