Aquest espai està adreçat als meus alumnes d'enguany, curso 2010-2011. Aquí es podran consultar els continguts treballats a l'aula per a les tres matèries de l'àrea de ciències que jo mateixa imparteixo, MATEMÀTIQUES, BIOLOGIA I QUÍMICA, en el curs de preparació de les proves d'accés als cicles formatius de grau superior.







viernes, 22 de octubre de 2010

BIO: Ecologia. Factors abiòtics. 22/10/10.

  • Consideracions a tenir en compte dels diferents factors abiòtics:
    • Temperatura
      • poiquiloterms / homeoterms (mecanismes per mantenir la temperatura constant, com suar o tremolar, vasoconstricció o vasodilatació perifèrica).  
      • Temperatura òptima, relacionat amb l'acció enzimàtica.
      • Espècies termòfiles (viuen bé a altes temperatura), termolàbils (moren amb variacions notables de temperatura) .
    • Llum
      • Factor molt important per determinar la distribució dels éssers fotosintètics. 
      • Determina el  fotoperíode: canvis cíclics, tant fisiològics  com de comportament, dels organismes responent a la intensitat i la durada de dia/nit.
      • En l'espectre de llum, segons la longitud d'ona  podem distingir:
        • radiació visible (l'espectre visible no és igual para totes les espècies, per exemples les abelles s'orienten amb la radiació ultraviolada).
        • Radiacions infraroges: calorífiques. 
      • Espècies heliòfiles (necessiten molta llum), heliòfobes (viuen a la foscor).
    • Humitat: a considerar en medi terrestre tant a l'aire com al sól.
      • Espècies hidròfites (viuen  en ambients aquàtics).
      • Espècies higròfites (en ambients molt humits).
      • Espècies xeròfites (adaptades a escassetat d'aigua). Cactus o plantes "suculentes".
    • Pressió
      • Pressió atmosfèrica, disminueix a mida que augmenta l'altitud. Afecta a la disponibilitat de l'oxigen per l'intercanvi gasós. 
      • Determina els corrents de convecció en els fluids que ens envolten:
        • Atmosfera: explica els vents. Relacionat amb els fronts (xoc de masses d'aire a diferent temperatura) i regimen de pluges.
        • Hidrosfera: els corrents marins afectaren a la temperatura de les aigües i a les zones costaneres per on passen. I també influeixen a la disponibilitat de nutrients per als éssers autòtrofs (pugen els nutrients "limitants" dipositats en els fons marins) i conseqüentment els heteròtrofs (ja que els autòtrofs són la base de la xarxa tròfica).

QUI: Enllaç Químic. 22/10/10

  • Correcció del examen. 
  • Enllaç covalent. Repàs: compartir electrons entre els orbitals del àtoms implicats en la molècula; a diferència del enllaç iònic, es pot donar entre àtoms del mateix element o amb electronegativitats semblants; estructures de Lewis, que simbolitzen els enllaços covalents dins la molècula; Enllaços simples, dobles i triples. 
  • RPECV(repulsió de pares d'electrons de la capa de valència): condiciona la geometria molecular ja que els parell d'electrons, tan els compartits com els no compartits, que envolten un àtom es repel·leixen i tendeixen allunyar-se els uns dels altres. Exemples.
  • DEURES:
    • Llegir pàg 34, 35, 36 i 37.
    • Exercicis 5, 7, 10 de pàg 44.