Aquest espai està adreçat als meus alumnes d'enguany, curso 2010-2011. Aquí es podran consultar els continguts treballats a l'aula per a les tres matèries de l'àrea de ciències que jo mateixa imparteixo, MATEMÀTIQUES, BIOLOGIA I QUÍMICA, en el curs de preparació de les proves d'accés als cicles formatius de grau superior.







viernes, 14 de enero de 2011

QUI: La matèria. 14/1/11

  • Correcció dels exercicis. Factors de conversió, número d'Avogadro, concepte de mol. 
DEURES:
  • Questions de fotocòpia sobre la composició de la matèria: substàncies pures i mescles.
  • Exercicis 24, 25 i 26 de la pàgina 95.

BIO: Pràctica de detecció d'aliments per colorimetría. 14/1/11

  • Tècniques de detecció de Glúcids: ús del reactius Fehling i Lugol.
    • Apartats d'una pràctica: títol, objectiu, procediments, observació i conclusió.
    • Procediment amb el lugol i amb el  Fehling (cal escalfar).
    • Resultat positiu per Fehling amb sucres reductors: color teula (el color inicial és blau)
    • Resultat positiu per Lugol: lila-negra (el color inicial és marró)
    • Detecció de Glúcids en aliments: llet, patata i farina de blat. 
    • Conclusions: 
      • El reactiu Fehling dóna positiu amb la glucosa
      • El lugol dóna positiu amb el midó.
      • La llet conté un sucre reductor (la lactosa) però no conté midó.
      • La patata conté midó però conté glúcids reductors (monosacàrids).
      • La farina de blat conté midó però no conté glúcids reductors.

jueves, 13 de enero de 2011

MAT: Successions. 13/1/11

(Successions: NOU TEMA, INCLÓS EN EL PROGRAMA DEL CURS AL DECEMBRE!  :p)

  • Correcció d'equacions logarítmiques i de problemes sobre interés simple i compost.
SUCCESSIONS:

  • Definició:  f : N* --------->  R         
  • Termes ordenats:  a1,  a2 , a3,....an
  • Progressiones: 
    • Aritmètiques, entre els termes consecutius sempre hi ha la mateixa diferencia, d. 
                     Terme general  an = a1 + (n -1) d 
    • Geomètriques, el terme següents es calcula multiplicant sempre per la mateixa raó, r. 
                    Terme general  an = a1 rn-1 
  • Suma de n termes d'una progressió
  • Successions monòtones creixents, monòtones decreixents i oscil·lants
  • Concepte de límit de una successió, L
NO HI HA DEURES ;)

miércoles, 12 de enero de 2011

QUI: Matèria i la seva composició. 12/1/11

  • Repàs: massa, densitat, unitats. Massa atòmica, massa molecular, massa molar, número de Avogadro. Substàncies pures (element i compost) i mescles homogènies i heterogènies, dispersions col·loidals. Exemples
  • Tècniques de separació de les substàncies pures d'una mescla. 
  • Correcció dels exercicis que hi havia per deures.
DEURES:
  • Exercicis 8 i 9 de la pàgina 94
  • Quadre de síntesi: 
       TÈCNIQUES DE SEPARACIÓ DE SUBSTÀNCIES PURES D'UNA MESCLA.
Mètode
Procés i tipus de mescla on s’utilitza
Decantació

...




martes, 11 de enero de 2011

MAT: Equacions. 11/1/11

  • Correcció dels exercicis que havia de deures durant les vacances de Nadal.
    • Equacions de segon grau
    • Resolució de problemes amb equacions de segon grau
    • Equacions exponencials i polinòmiques

lunes, 10 de enero de 2011

BIO: Enzims

  • Correcció dels exercicis sobre les proteïnes
  • Enzims:
    • tots són proteïnes (excepte el ribozima) i per això es poden desnaturalitzar amb la variació de temperatura i pH
    • funció de biocatalitzadors: controlen i coordinen les reaccions químiques. Augmenta la velocitat de reacció i disminueix l'energia d'activació necessària per a que es doni la reacció però NO ES MODIFICA LA CONSTANT D'EQUILIBRI DE LA REACCIÓ a una temperatura determinada. Actuen a temperatura corporal.
    • complex enzim-substrat i després l'enzim es llibera sense modificar.
    • a la molècula es pot distingir: 
      • centre actiu, interaccions elèctriques amb el substrat: el substrat és fixa i es modifica afavorint la seva reacció.
      • part estructural, responsable de la estereoespecificitat entre el substrat i l'enzim (que encaixen com un pany i la seva clau) 
    • Cofactors i coenzims. Exemples.
    • altament eficaços: es necessiten en quantitats molt petites.
    • altament específics en la seva funció: pel substrat, pel tipus de enllaç...
  • Vitamines: 
    • hidrosolubles (totes les B i la C) i liposolubles.  
    • molècules molt petites i que es necessiten en petitíssimes quantitats
    • són vitals (essencials), els hem d'ingerir obligadament (o els precursors metabòlics), excepte la vit K que la sintetitza la nostre flora. Els sintetitzen els vegetals. Es destrueixen molt fàcilment amb la temperatura i el temps d'emmagatzematge.
DEURES:
  • Buscar informació i fer un resum d'una pàgina sobre els mecanismes d'inhibició enzimàtica i els enzims al·lostèrics.

martes, 21 de diciembre de 2010

MAT: Interés simple i interés compost. 21/12/10

  • Definició
  • Càlcul
  • Exercicis d'aplicació.
DEURES:
  • Equacions de segon grau: problemes d'aplicació ( fotocòpies)
  • Exercicis de l'interés simple i interés compost. També exercicis d'equacions exponencial i logarítmiques.

BONES FESTES I BON ANY NOU!!