Aquest espai està adreçat als meus alumnes d'enguany, curso 2010-2011. Aquí es podran consultar els continguts treballats a l'aula per a les tres matèries de l'àrea de ciències que jo mateixa imparteixo, MATEMÀTIQUES, BIOLOGIA I QUÍMICA, en el curs de preparació de les proves d'accés als cicles formatius de grau superior.







jueves, 16 de diciembre de 2010

MAT: Equaciones exponencials i logarítmiques. 16/12/10

  • Continuem amb les equacions exponencials, els casos on no podem posar els dos membres com a potències de la mateixa base:  apliquem logaritmes (en base 10 o neperians) als dos membres de l'equació i apliquem les propietats dels logaritmes per aïllar la x
  • Les equacions logarítmiques les podem solucionar aplicant les propietats dels logaritmes. Ens trobem a dos casos: (mireu els exemples del link)
    • Igualtat entre dos logaritmes de la mateixa base: igualem els arguments i resolem l'equació resultant.
                                Ex:  log 3 (x + 4) = log 3 (2x)
                                       x + 4 = 2x
                                       x = 4
    • Igualtat entre un logaritme i un nombre: apliquem la definició de logaritme i resolem l'equació resultant.
                               Ex:  log 3 (x - 4) = 2 
                                     segons la definició de logaritme es complirà que  
                                     32 = x – 4
                                     9 = x – 4
                                     x = 13
  • Introducció del concepte d'interès simple i interès compost.
DEURES:
  • Llegir la pàgina 101, sobre l'interès simple i l'interès compost i fer els exercicis nº 1 de cadascun dels apartats.

martes, 14 de diciembre de 2010

MAT: Ecuacions de segon grau, irracionals i exponencials.14/12/10

  • Les equacions de segon grau són expresions polinòmiques de grau dos i que es poden trasformar en una expressió de tipus:  ax2 + bx + c = 0.  Havent arribat a aquesta expressió, per buscar les solució de l'equació (pot tenir dues perquè és de segon grau) es fa igual que per buscar les arrels d'un polinomi de segon grau.  Podem trobar el cas de que el discriminant, b2 – 4ac, sigui 0 i només hi trobem un valor com a solució (una arrel doble). També pot passar que el discriminant sigui negatiu, aleshores no hi ha solució dins dels nombres reals ja que no podem trobar la solució de l'arrel d'un número negatiu.
  • Equacions irracionals: quan la x està dins d'una arrel quadrada. Cal deixar l'arrel sola en un dels membres de l'equació i cadascun del membres al quadrat i així desapareixerà l'arrel quadrada. Haurem de verificar si les arrels trobades per a l'equació de segon grau resultant serveixen per a la primera equació ja que pot ser una de les dues no compleixi la igualtat.
  • Equacions exponencials: la x es troba en l'exponent. Hem de posar l'equació de manera que en els dos membres hi hagi potències amb la mateixa base. Aleshores quedaria una nova equació igualant els exponents. 
 DEURES:
  • Exercicis a i b de la pàgina 97.
  • Repassar el concepte de logaritme, les propietats dels logaritmes i com es fa el canvi de base, que correspon a les pàgines 53 i 54 del llibre.

    lunes, 13 de diciembre de 2010

    BIO: Glúcids. 13/12/10

    • Repassem ciclació d'un monosacàrid. -OH hemiacètàl·lic: caràcter reductor dels monosacàrids i alguns disacàrids.
    • Prova de detecció de presència de monosacàrids per colorimetría. Reactiu Fehling
    • Repassem enllàç glucosídic. La sacarosa i els polisacàrids perden el OH hemiacetàl·lic i ja no són reductors.
    • Principals exemples de monosacàrids, disacàrids i polisacàrids.
    • Altres glúcids anormals, amb altres grups funcionals afegits. 
    • Altres polisacàrids: quitina, àcid hialurònic, mureïna, heparina, condroïtina, agar-agar, pectina, glucoproteïnes, glucolípids...
    • Principals funcions biològica dels glúcids:
      • Energètica: Glucosa i glucògen (o glicògen). Regulació dels nivells de glucosa en sang en l'humà gràcies a la insulina i el glucagó
      • Estructural: Cel·lulosa, a la qual anomenem "fibra" quan en parlem de dietètica. També quitina, mureïna, condroïtina...
      • Metabòlica: àcids ascòrbic ( un glúcid anormal) és la vitamina C.
    DEURES:
    • Exercicis 1, 2, 3 i 4 de les pàgines 137, 138, 139 i 140 respectivament.

    QUI: Repàs de Formulació. 13/12/10

    • Correcció dels exercicis de nomenclatura i fomulació del examen, tan de química inorgànica com de l'orgànica.

    viernes, 10 de diciembre de 2010

    QUI: Examen sobre enllaços i formulació inorgànica i orgànica. 10/12/10

    • Segon control d'aquesta primera avaluació.
    • Correció dels exercicis del examen.

    jueves, 9 de diciembre de 2010

    viernes, 3 de diciembre de 2010

    QUI: Química orgànica. 3/12/10

    • Grups funcionals: formulació i nomenclatura.  Es mostren a la taula següent, així com els sufixos que s'utilitzen per a cada grup funcional o per als enllaços multiples. 


    Grupos Funcionales

    R = cadena alifática con cualquier número de carbonos

    Nombre del Grupo Funcional

      Estructura General

     Estructura Ejemplo

     Nombre
    Gráfico

      Alcano
    CH3CH2CH3
     propano

     Alqueno
     CH2=CHCH3
      propeno

     Alquino
    CH=CCH3
      propino

    Alcohol

    R-OH
    CH3CH2CH2OH
     propanol

     Éter

      R-O-R
    CH3CH2O-CH2CH3
     dietil éter

    Aldehído

     propanal

    Cetona

    propanona
    o
    acetona
    (o metil cetona -dimetil cetona es redundante-)

     Acido

    etanoico
    o
    ácido acético

     Ester
     
    etanoato de metilo
    o acetato de metilo


     Amina

     R-NH2
    or
    R-NH-R
     CH3CH2CH2NH2
     propilamina

     Amida

      metil etanamida
    o metil etil amida

    • Correcció dels exercicis que hi havia com a deures.
    • Exercicis de nomenclatura i formulació dels compostos amb grups funcionals
    EXAMEN DE QUÍMICA: dia 10 de desembre a les 9:30h.