Aquest espai està adreçat als meus alumnes d'enguany, curso 2010-2011. Aquí es podran consultar els continguts treballats a l'aula per a les tres matèries de l'àrea de ciències que jo mateixa imparteixo, MATEMÀTIQUES, BIOLOGIA I QUÍMICA, en el curs de preparació de les proves d'accés als cicles formatius de grau superior.







viernes, 22 de octubre de 2010

BIO: Ecologia. Factors abiòtics. 22/10/10.

  • Consideracions a tenir en compte dels diferents factors abiòtics:
    • Temperatura
      • poiquiloterms / homeoterms (mecanismes per mantenir la temperatura constant, com suar o tremolar, vasoconstricció o vasodilatació perifèrica).  
      • Temperatura òptima, relacionat amb l'acció enzimàtica.
      • Espècies termòfiles (viuen bé a altes temperatura), termolàbils (moren amb variacions notables de temperatura) .
    • Llum
      • Factor molt important per determinar la distribució dels éssers fotosintètics. 
      • Determina el  fotoperíode: canvis cíclics, tant fisiològics  com de comportament, dels organismes responent a la intensitat i la durada de dia/nit.
      • En l'espectre de llum, segons la longitud d'ona  podem distingir:
        • radiació visible (l'espectre visible no és igual para totes les espècies, per exemples les abelles s'orienten amb la radiació ultraviolada).
        • Radiacions infraroges: calorífiques. 
      • Espècies heliòfiles (necessiten molta llum), heliòfobes (viuen a la foscor).
    • Humitat: a considerar en medi terrestre tant a l'aire com al sól.
      • Espècies hidròfites (viuen  en ambients aquàtics).
      • Espècies higròfites (en ambients molt humits).
      • Espècies xeròfites (adaptades a escassetat d'aigua). Cactus o plantes "suculentes".
    • Pressió
      • Pressió atmosfèrica, disminueix a mida que augmenta l'altitud. Afecta a la disponibilitat de l'oxigen per l'intercanvi gasós. 
      • Determina els corrents de convecció en els fluids que ens envolten:
        • Atmosfera: explica els vents. Relacionat amb els fronts (xoc de masses d'aire a diferent temperatura) i regimen de pluges.
        • Hidrosfera: els corrents marins afectaren a la temperatura de les aigües i a les zones costaneres per on passen. I també influeixen a la disponibilitat de nutrients per als éssers autòtrofs (pugen els nutrients "limitants" dipositats en els fons marins) i conseqüentment els heteròtrofs (ja que els autòtrofs són la base de la xarxa tròfica).

QUI: Enllaç Químic. 22/10/10

  • Correcció del examen. 
  • Enllaç covalent. Repàs: compartir electrons entre els orbitals del àtoms implicats en la molècula; a diferència del enllaç iònic, es pot donar entre àtoms del mateix element o amb electronegativitats semblants; estructures de Lewis, que simbolitzen els enllaços covalents dins la molècula; Enllaços simples, dobles i triples. 
  • RPECV(repulsió de pares d'electrons de la capa de valència): condiciona la geometria molecular ja que els parell d'electrons, tan els compartits com els no compartits, que envolten un àtom es repel·leixen i tendeixen allunyar-se els uns dels altres. Exemples.
  • DEURES:
    • Llegir pàg 34, 35, 36 i 37.
    • Exercicis 5, 7, 10 de pàg 44.

miércoles, 20 de octubre de 2010

BIO: Ecologia. 20/10/10

  • Més conceptes d'Ecologia:
    • hàbitat
    • Adaptació: anatòmiques, fisiològiques i de comportament. Exemples.
    • Marges de tolerància i condicions òptimes.
  • Biòtops:
    • Medi aquàtic: s'ha de distingir la zona fòtica on poden viure els éssers fotosintètics. La importància de la pel·lícula superficial de l'aigua (gràcies als ponts d'hidrogen entre les molècules d'aigua) sobre la que poden viure molts organismes.

QUI: Examen. 20/10/10

Control amb el mateix format que, en principi,  tindrà l'examen de PACFGS: set preguntes de dos punts cadascuna, de les quals se ha de triar 5 per a contestar.
Han estat preguntes sobre: estructura atòmica, isòtops, configuració electrònica,estructura de la taula periòdica (grups i períodes) propietats periòdiques, enllaç iònic, propietats dels compostos iònics i regla de l'octet.

martes, 19 de octubre de 2010

MAT: Logaritmes

  • Correcció dels exercicis d'operació amb arrels i racionalització.
  • Correcció dels exercicis amb notació científica: unificar les potències de 10 per poder sumar o restar els coeficients. 
  • Ús de la calculadora amb expressions en notació científica.
  • Logaritmes: per treballar amb valors molt grans o molt petits
    • Concepte
    • Logaritmes en base 10 i logaritmes neperians. Exemples.
    • Càlcul de logaritmes amb la calculadora.
  • Deures: 
    • Exercicis 1 i 2 pàg 53
    • exercicis 1 pàg 54.

lunes, 18 de octubre de 2010

BIO: Ecologia. 18/10/10

  • Correcció del control sobre el tema dels éssers vius. 
  • ECOLOGIA: estudia les relacions entre els éssers vius i el seu entorn, així com les interaccions entre ells.
    • Conceptes treballats: ecosistema, biòtop (factors abiòtics), biocenosi (factors biòtics), població, comunitat.

    QUI: Enllaç químic. Enllaç covalent. 18/10/10

    • Repasem enllaç ionic i les propietat dels compostos iònics (no MOLÈCULES). Corregim els exercicis.
    • Enllaç  covalent: Concepte (parells d'electrons compartits entre els orbitals dels diferents àtoms que formen la molècula),  estructures de Lewis i enllaços múltiples (dobles i triples). Exemples.
    No hi ha deures perquè EL PROPER DIMECRES 20 HI HA CONTROL. Entra tota la matèria treballada fins avui.